Welke wens ga jij dit jaar tot werkelijkheid brengen?

Een van de meest inspirerende boeken die ik tijdens het maken van mijn boek Dit wil ik! las, was De Creatiespiraal van Marinus Knoope. Het verscheen al in 1998 maar is nog steeds even treffend in de beschrijving van ‘de natuurlijke weg van wens naar werkelijkheid’. Ik vond het toen ik voor mijn boek op zoek was naar methodieken die je kunnen helpen als je op een punt in je leven staat waarop je iets anders wilt. Het was een voorrecht Marinus Knoope in zijn huis te mogen bezoeken om hem er nog wat vragen over te stellen. Ik herken er mijn eigen proces in, van idee naar uitvoering van mijn boek. Maar ook veel van de in mijn boek beschreven verhalen, van het gebaande pad af, kun je erin herkennen.

Knoope heeft ontdekt dat het creatieproces lijkt op de kringloop van een appelboom. In die zin is het dus niet een weg van A naar B, maar een spiraal die altijd maar door kan gaan. Ik beschrijf hieronder de twaalf verschillende stappen van die kringloop en illustreer die met citaten uit de verhalen die ik in mijn boek Dit wil ik! optekende.

Winter

creatiespiraal appelboom winter

In de winter is de appelboom kaal, de aandacht is bij het proces in de wortels. De eerste stap is Wensen: Wat je in ieder geval nodig hebt is een wens. Een eigen wens, een wens die je ergens gevonden hebt. Een wens waar je enige hartstocht bij voelt en waar je iets voor over hebt. Sacha de Boer, die de overstap maakte van nieuwslezeres naar freelance fotograaf: “Een paar jaar later had ik weer zo’n moment toen ik ergens buiten stond om een portret te maken. Ik kreeg de gedachte: ik zou dit gewoon fulltime kunnen doen en daar werd ik zó blij van!”

Dan ga je je wens Verbeelden: Beelden maken van een werkelijkheid waarin datgene wat jij wenst al gerealiseerd is. Marcia Karlas, die drie jaar eerder zonder ervaring een tea- en coffeebar startte: “Ik heb wel een beetje rondgekeken, maar ik heb niet een heel onderzoek gedaan naar vergelijkbare koffiegelegenheden. Ik wist heel goed wat ik zelf graag wilde. Ik had er een heel duidelijk beeld van, maar alleen in mijn hoofd.”

Heel belangrijk is ook de stap Geloven: Wie graag heeft dat zijn wensbeelden gerealiseerd worden, kan beter geloven dat het ooit zal lukken. Als je erin gelooft, heb je in ieder geval meer kans op succes. Laura Dekker, die op haar veertiende solo de wereld wilde rondzeilen: “Als je opgroeit denk je altijd: ik ben al zo oud, ik kan dat al. Voor mij was dat heel logisch, ik heb er nooit over nagedacht dat mensen daar anders over zouden denken.”

Lente

creatiespiraal appelboom lente

In de lente komt wat diep van binnen is voorbereid, naar buiten. De bloesem verschijnt en even later de bladeren. De eerste stap die hierbij hoort is Uiten: Je uit je wensen,  treedt met je verlangens naar buiten. Geloven is daarbij een noodzakelijke voorwaarde om met je wensen door je omgeving serieus te worden genomen. Peter de Lijser, die met zijn 76 jaar op zijn scootmobiel van Zeeland naar Zuid-Frankrijk reed: “Zodra bekend wordt dat je zo’n reis wilt maken, ontmoet je bijna als vanzelfsprekend mensen uit je directe omgeving die ook bijzondere prestaties hebben geleverd en je goede raad geven.”

Vervolgens ga je Onderzoeken: Niet of je wensen haalbaar zijn, want dat geloof je op voorhand, maar op welke wijze en met behulp van wie en wat je wensen gerealiseerd zouden kunnen worden. Tim Akkerman, die de band DI-RECT verliet om singer-songwriter te worden: “Toen heb ik op een gegeven moment twee A4’tjes genomen. Op de ene heb ik de nadelen opgeschreven, op de andere de voordelen. Ik ga niet zomaar iets doen. Ik heb een mindmap gemaakt waarin ik beschreef: wat wil ik, hoe ga ik dat in de praktijk brengen, is er vraag naar? Ik heb de artiesten die ik goed vond naast elkaar gelegd en geanalyseerd. Wat spreekt me precies aan: het geluid, de teksten, de combinatie, de uitstraling van de artiest, het verhaal achter het liedje?”

Dan ga je Plannen: dat speelt zich af precies op de grens tussen fantasie en realiteit. Dat wat gepland is, heeft een sterke neiging ook daadwerkelijk te gebeuren. Frank Schotel, die samen met zijn partner John van Dijk een B&B in de Achterhoek begon: “We hebben het echt bedrijfsmatig aangepakt, John heeft HEAO bedrijfseconomie, ik heb bedrijfskunde gestudeerd, dus zo zitten we wel in elkaar. We maakten een berekening hoeveel kamers, welk tarief en welke bezetting we nodig hadden voor een acceptabel inkomen. Dat was grotendeels giswerk; wisten wij veel hoeveel mensen mee zouden eten en wat de bezettingsgraad zou zijn!”

Zomer

creatiespiraal appelboom zomer

Dan is het zomer, de appelboom staat volop in het blad en de knopjes van de bloesem vormen zich tot appels. Het echte werk kan beginnen. Dat begint met Beslissen: Je maakt een plan en voordat je het weet, beslis je om ook daadwerkelijk te gaan handelen. Ellen Spierenburg, die zich na haar vijftigste omschoolde tot uitvaartverzorger: “Ik heb heel sterk gevoeld dat ik voor het eerst van mijn leven echt voor mezelf koos. Ik dacht: ik ga ervoor. Wie er ook wat van denkt, ik doe het.”

Dan ga je Handelen: Je zet alles in, gebruikt en ontwikkelt je talenten. Het echte werk begint. Frank Schotel en John van Dijk: “Zo zijn we begonnen, we hebben een website gemaakt en ons aangemeld bij onder andere B&B Nederland en toen kwamen de reserveringen binnen.”

Je moet wel Volharden: Vallen en weer opstaan, ja zeggen tegen het werk waar je aan begonnen bent. Tim Akkerman: “Dat ik een stap terug moest doen, had ik ingecalculeerd, alleen je weet nooit van tevoren hoelang het gaat duren. Ik heb echt wel nachten gehad dat ik wakker lag en dacht: gaat het wel brengen wat ik hoopte.”

Herfst

creatiespiraal appelboom herfst

Het is tijd voor de oogst. Het fruit valt van de boom en later ook de bladeren. De boom trekt zich terug in zijn wortels. Dat begint met Ontvangen: Iets waar we de grootst  mogelijke moeite mee hebben. Het is moeilijk om je succes te herkennen, je ervan bewust te zijn dat je het gewenste nu echt beleeft. Laura Dekker: “Ik had zelf in Zuid-Afrika het gevoel dat mijn doel bereikt was. Toen had ik de Indische Oceaan overgestoken, wat heel hectisch en moeilijk zeilen was. Ik had al veel verschillende landen en culturen gezien, stormen meegemaakt en tijden zonder wind. Mentaal ging het prima met me, ik was gelukkig en rustig. Ik wist wat ik moest doen.”

Je gaat dat Waarderen: Je bekent je verlangen naar waardering door er openlijk van te genieten. Peter de Lijser: “Het was lichamelijk zwaar, maar intellectueel heb ik heel erg genoten, ik heb zo veel interessante mensen ontmoet en gastvrijheid genoten.”

En dan kan je ook Ontspannen: Want wie geoogst en genoten heeft, kan langzaam tot rust komen. Een tijd van bezinning en inkeer. Terug in je eigen wortels, waarbij ook vanzelf weer nieuwe verlangens bovenkomen, zodat een nieuw creatieproces op gang kan komen. Jochum van Krimpen, die samen met zijn vrouw Judith in Noord-Spanje outdooractiviteiten aanbiedt: “Nu we weten hoe het werkt en hoeveel gasten we iedere jaar hebben, wordt het interessant om accommodatie in eigen beheer te doen.”

Kiem

Toevallig liep mijn eigen creatieproces ongeveer in gelijke pas met de seizoenen: de wens om een boek te schrijven ontstond in de winter, het plannen van de interviews deed ik in de lente, in de zomer werden mijn teksten vormgegeven en in de herfst was de boekpresentatie. Nu is de cirkel rond en beginnen nieuwe ideeën te borrelen.

Heb jij ook al een wens die je kan verbeelden en waar je in gelooft?

 

Dit wil ik omslag 3D

Dit blog heb ik als gastblogger geschreven voor Gezondblog.nl, in de categorie Life, naar aanleiding van mijn boek Dit wil ik!

Hanneke Kiel-de Raadt

Ik ben schrijver, interviewer en verhalen-op-papier-zetter. Na een studie Nederlands in Groningen heb ik verschillende functies vervuld, totdat ik uitkwam bij wat ik het liefste doe: Persoonlijke verhalen van mensen optekenen. Inmiddels heb ik al meer dan 40 boeken en magazines voor particulieren en bedrijven mogen publiceren.

Herinneringen kunnen ingrijpend, meeslepend of intiem zijn, maar ze zijn hoe dan ook onvergetelijk. Door je verhaal op papier vast te leggen, heb je zelf in de hand hoe je als persoon herinnerd wil worden. Ook in een zakelijke omgeving zijn verhalen het perfecte middel om je relaties te bereiken en te boeien.