Probleem opgelost op televisie
Ik ben dol op die tv-programma’s die nare uitgangssituaties aanpakken. Een groot probleem opgelost in een uur: Heerlijk! Laatst wilde ik weer eens vroeg naar bed, maar toen zapte ik langs een programma met Herman den Blijker, een hotel in een Zuid-Europese setting en een vrouw met de handen in het haar. Ik ging volledig voor de bijl, tot na twee reclameblokken. Herman den Blijker ging volgens de titel Ver, waar hij eerder al Herrie in keukens maakte en Hotels op stelten zette.
Uitgangssituatie
Ik kan het niet helpen; ik hou van dit soort programma’s en ik zal niet de enige zijn, want er is een gigantische hoeveelheid programma’s dat grofweg hetzelfde verhaal volgt. De uitgangssituatie is een probleem: hotel en/of restaurant loopt niet, familie woont te klein, huis wordt niet verkocht, man is klusser of heeft vreselijke hobby, vrouw is te dik.
Redding
Dan komt Herman, Ty, John, Martijn of Wendy, de redder in nood en presentator van het programma met een bus, een aannemer, een persoonlijk trainer, een plastisch chirurg en een hele lijst gesponsorde artikelen. De probleemsituatie wordt nog eens in al zijn afschuwelijkheid getoond en er komen tranen, want de redding is nabij.
Chaos
Maar eerst ontstaat totale chaos: er wordt gebroken, gesloopt, afgetraind en geopereerd. Vrienden helpen mee, de presentator komt een kijkje nemen en de sponsornamen komen net niet onleesbaar in beeld. De situatie lijkt erger dan het was, zal het echt op tijd klaar zijn? Want onder in beeld is te zien hoe weinig uren/dagen tot het grote feest en er moet nog zoveel gebeuren! De presentator vat het allemaal subtiel samen in de voice-over.
Finishing touch
Dan komen de finishing touches: er worden schalen met appels neergezet, kaarsjes aangedaan en het haar wordt gestyled. Allemaal in close-up, zodat we het resultaat nog niet helemaal zien. Bij de commerciëlen is dit een ideaal moment voor de reclame, want nu willen we het eindresultaat zien ook!
Probleem opgelost
En dan de slotapotheose: Feest! Het is afgekomen in de daarvoor gestelde tijd. Move that bus! Hotel, restaurant, huis of vrouw zien er weer eigentijds, opgeknapt, opgeruimd en afgeslankt uit. Tijd om de kijker nog even te herinneren hoe erg het ook alweer was. Beelden van voor (vaak in zwart-wit) en na de metamorfose wisselen elkaar af. Ook prettig voor de late inschakelaars, want dan kan je toch nog zien hoe erg het eerst was. Tranen, grote dankbaarheid. Probleem opgelost, nu komt alles goed, aftiteling.
Uitweg
Ik ging wat later, maar met een opgelucht gevoel naar bed want ik was weer eens meegezogen in het verhaal van die vrouw en haar Portugese hotel. Wat is het toch heerlijk om te zien dat een enorm probleem binnen een uur opgelost kan worden. Dat er uit elke noodsituatie, hoe erg ook, een uitweg is. Was dit maar het leven…
Soms ben ik ergens enthousiast over, dan schrijf ik er een blogrecensie over. Maar bij de meeste projecten die ik doe, laat ik mijn mening achterwege. Als ik een Levensverhaal van iemand schrijf bijvoorbeeld, of ik maak een Boekportret voor iemand die in het zonnetje staat. Want de persoon die ik interview staat altijd centraal.
Hanneke Kiel-de Raadt
Ik ben schrijver, interviewer en verhalen-op-papier-zetter. Na een studie Nederlands in Groningen heb ik verschillende functies vervuld, totdat ik uitkwam bij wat ik het liefste doe: Persoonlijke verhalen van mensen optekenen. Inmiddels heb ik al meer dan 40 boeken en magazines voor particulieren en bedrijven mogen publiceren.
Herinneringen kunnen ingrijpend, meeslepend of intiem zijn, maar ze zijn hoe dan ook onvergetelijk. Door je verhaal op papier vast te leggen, heb je zelf in de hand hoe je als persoon herinnerd wil worden. Ook in een zakelijke omgeving zijn verhalen het perfecte middel om je relaties te bereiken en te boeien.